Archive for 10/26/10



پرتقال، دشمنی بر علیه سرطان

از نظر شیمیایی پرتقال را منبع غنی ویتامینC می دانند و جالب آنكه پوست آن در بسیاری موارد حتی مغذی تر از پرتقال است. كارشناسان مؤسسه ملی سرطان آمریكا معتقدند موارد سرطان معده در آمریكا تقریباً كم است، زیرا در تمام ماه های سال پرتقال و مركبات در دسترس همه قرار دارد و بیشتر مردم آنها را مصرف می كنند. ویتامینC یكی از عوامل مهم مهاركننده سرطان است به طوری كه این ویتامین را دشمن نیرومندی بر علیه یكی از عوامل شناخته شده سرطان زا یعنی نیتروزامین ها(Nitrosamies) می شناسند.
مصرف زیاد پرتقال علاوه بر پیشگیری از سرطان معده ، در پیشگیری از انواع دیگر سرطانها نیز مؤثر است. از جمله سرطان مری در اشخاصی كه زیاد پرتقال می خورند، 50 درصد كمتر از اشخاصی است كه آن را كمتر مصرف می كنند و یا اصلاً نمی خورند. همچنین میزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف كنندگان پرتقال در پایین ترین حد قرار دارد.
محققان دریافته اند كه پرتقال و سایر مركبات در پایین آوردن كلسترول خون نیز مؤثرند و این خاصیت مدیون وجود پكتین(Pectin) یا ماده الیافی پوست و ورقه های نازك مابین پره های پرتقال است. در مواردی كه هدف كاهش كلسترول و تأمین سلامت شریان ها باشد، برای استفاده از حداكثر نیروی درمانی پرتقال، توصیه می شود كه پرتقال را با لایه سفید رنگ زیر پوست و لایه های نازك داخل پرتقال كه حاوی پكتین هستند مصرف كنید.
پیشگیری از عفونت های ویروسی از خواص دیگر پرتقال است كه در عصاره آن وجود دارد. دانشمندان این خاصیت را فقط به دلیل ویتامینC موجود در آن نمی دانند، بلكه معتقدند كه ممكن است یك تركیب ناشناخته ضد ویروسی نیز در عصاره پرتقال موجود باشد.
لازم است بدانید كه یك لیوان آب پرتقال دارای 120 میلی گرم ویتامین Cیعنی دوبرابر مقدار توصیه شده در روز است و علاوه بر آن دارای مقادیری كلسیم، پتاسیم، نیاسین و اسید فولیك است. آب پرتقال سرشار از الیاف (فیبر) است، به ویژه اگر با (Pulpe) یا گوشت میوه مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه كه سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود ویتامین Cآن بیشتر حفظ خواهد شد.

تركیب شیمیایی پرتقال

از تجزیه قسمت خوراكی 100 گرم پرتقال علاوه بر آب، مواد زیر به دست می آید:
75 واحد بین المللی ویتامینA
25 میلی گرم یتامینB
50 میلی گرم یتامینB
05/ تا 5/1 گرم پروتئین
5/5 تا 7/9 گرم موادقندی
2/0 گرم سلولز
اینوریتول، پكتین، لیگنین، هورمون های نمو، اسانس ها، آنزیم های پروكسیداز، موادمعدنی شامل: سدیم 3 میلی گرم، منیزیوم 12 میلی گرم، فسفر22 میلی گرم، گوگرد10 میلی گرم، كلر3 میلی گرم، پتاسیم 187 میلی گرم، كلسیم 43 میلی گرم، منگنز05/0 میلی گرم، مس 04/0 میلی گرم و روی 17/0 میلی گرم.

آب پرتقال صحیح چگونه به دست می آید؟

پرتقال را پوست كنده، البته مانند پوست كندن یك سیب، یعنی پوست دوم سفید رنگ روی آن بماند و بعد به قطعات كوچك ببرید و در ماشین آب میوه گیری بیندازید، درست مثل زمانی كه می خواهید آب هویج بگیرید. آب پرتقال شما باید شیری رنگ باشد و نه كاملاً نارنجی ( از دیدگاه طب نتروپت و درمان های طبیعی).

فشار خون بالا و نوشیدن آب پرتقال

افرادی كه فشار خونشان بالاست و برای كنترل آن دارو مصرف می كنند، به احتمال زیاد به دلیل استفاده از داروهای ضد فشار خون و یا به دلیل بالابودن سدیم در بدنشان، پتاسیم آنها از حد طبیعی(5-5/3) پائین تر آمده و مشكلاتی در وضع سلامت آن به وجود می آورد. این بیماران باید به طور مرتب پتاسیم خونشان را مورد آزمایش قرارداده و كاملاً زیر نظر باشند.البته درمان كمبود پتاسیم به طور مصنوعی امكان پذیر است و با تجویز پزشك صورت می گیرد، ولی این بیماران باید همیشه در تغذیه روزانه خود از موادغذایی حاوی پتاسیم بالا استفاده كنند. آب پرتقال سرشار از پتاسیم است و در یك لیوان بزرگ آب پرتقال حدود 350 میلی گرم پتاسیم وجود دارد.
میوه های زرد مانند موز- انواع مركبات- زردآلو- هلو- انگور- خرما و طالبی نیز دارای پتاسیم فراوان هستند، ولی چون آب پرتقال كالری كمتری دارد مناسب تر است، زیرا مواد خوراكی كه كالری زیاد تولید می كنند برای مبتلایان به فشار خون مناسب نیستند.

توصیه هایی درباره مصرف پرتقال

1- آب پرتقال با مزه شیرین متمایل به ترش، سرشار از انواع ویتامین ها می باشد، مخصوصاً از نظر مقدار ویتامینC بسیار غنی است؛ بنابراین توصیه می شود به منظور تأمین ویتامینC و ایجاد نیرو و مقاومت در مقابل انواع بیماری ها، در طول 24 ساعت به میزان یك تا دو لیوان از آب پرتقال بنوشید.هر 28 گرم پرتقال حاوی 11 كیلوكالری ارزش انرژی زایی است.
2- آب پرتقال به علت دارابودن پروتئین و كلسیم قابل جذب و نیز قند كافی، یك ماده مغذی و مقوی محسوب می شود كه می توان به منظور تقویت عمومی بدن از آن استفاده نمود.
3- وجود هورمون های نمو، كلسیم، فسفر، آهن، ویتامینA و ویتامین C در پرتقال، شرایط لازم را برای رشد ونمو استخوان ها و عاج سازی به منظور استحكام دندان ها فراهم می كند؛ برای تقویت و رشد اطفال و نیز تأمین موادلازم بدن، مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه می شود.
4- مصرف پرتقال به دلیل این كه حاوی موادمعدنی كافی به ویژه پتاسیم است، منجر به افزایش حجم ادرار در طول شبانه روز می شود و از این طریق سموم بدن دفع می گردد؛ در نتیجه انسان را با نشاط می سازد.
لازم به ذكر است آن عده از بیماران آسمی، رماتیسمی و پوستی كه روزانه مقداری تركیبات كورتون مصرف می كنند برای جلوگیری از خیز و عوارض دیگر، پیوسته باید مقداری پتاسیم مصرف كنند كه البته طبیعی ترین راه، مصرف پرتقال است.
5- در فصولی كه پرتقال فراوان است، بهترین و طبیعی ترین راه مبارزه با یبوست خوردن روزانه یك تا دو لیوان آب پرتقال است.
6- قبل از این كه پرتقال كاملاً رسیده شود، با فشردن قسمت خارجی پوست پرتقال تازه، اسانس پرتقال به رنگ زرد و بوی معطر و طعم ملایم جدا می شود كه از آن در تهیه ادكلن، محلول های زیبایی و معطر كردن شربت های طبی استفاده می نمایند.
7- اسانس پرتقال خاصیت ضدعفوی كنندگی دارد؛ بنابراین در تهیه پمادهای ضدعفونی كننده به كار می رود.
8- پرتقال بهترین محرك برای افزایش اشتها است؛ به همین دلیل سعی كنید آن را قبل از غذا میل كنید نه بعد از آن.

اعضای این خانواده را بخورید!

مرکبات
متخصصان تغذیه درباره خانواده مرکبات می گویند

می دانیم که مصرف میوه‌ها و سبزی‌هایی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌ کنند. مصرف منابع غذایی سرشار از ویتامین C یکی از توصیه‌های متخصصان تغذیه در فصل سرما  و سرما خوردگی ها است. می ‌خواهیم از خانواده نسبتا بزرگ مرکبات حرف بزنیم؛ خانواده‌ای که اعضایش سرشارند از ویتامین C.
یکی از ویژگی‌ های مهم مرکبات، داشتن آنتی ‌اکسیدان فراوان‌ شان است که برای مصرف ‌کننده می ‌تواند خواصی را در پی داشته باشد. افرادی که به طور مرتب از این خانواده استفاده می ‌کنند، 60 درصد کمتر احتمال دارد که به سرطان معده پیش‌رونده مبتلا شوند (البته در مقایسه با افرادی که چنین عادت غذایی ندارند) زیرا وجود ویتامین C در این میوه‌ها ترکیباتی را خنثی می‌ کند که از عوامل سرطان ‌زا به حساب می ‌آیند. به علاوه، خوردن این میوه‌ها از التهابات سلول‌ های مخاطی معده هم جلوگیری می ‌کند. یادتان باشد که توأم شدن این دو موضوع با هم می ‌تواند زمینه‌ های بروز این نوع سرطان را کم کند. همچنین، فراموش نکنید که فیبر موجود در این گروه از میوه‌ها، احتمال ابتلا به سرطان روده را نیز به حداقل می ‌رساند.
لیمو ترش

مرکبات و آب‌ مروارید

حتماً با خواندن این میان تیتر به یاد پدربزرگ و یا مادربزرگ‌ تان افتاده‌اید که چندی پیش چشم ‌هایش را به دلیل آب مروارید جراحی کرد. بد نیست، بدانید که اگر این عزیزان از این گروه میوه‌ها بیشتر استفاده می ‌کردند احتمال این که به این بیماری مبتلا شوند، کمتر بود؛ زیرا دیده شده است افرادی که در روز کمتر از 125 میلی ‌گرم ویتامین C دریافت می‌ کنند در مقایسه با افرادی که بیش از 500 میلی ‌گرم از این ماده مغذی را به بدن ‌شان می ‌رسانند، 4 برابر بیشتر احتمال دارد که چشمان ‌شان به این مشکل دچار شود. جالب است بدانید که هر 100 گرم لیمو و یا پرتقال متوسط 53 تا 54 میلی ‌گرم از این ویتامین را داراست که میزان قابل توجهی بوده و به نظر می ‌رسد که مرتب خوردن ‌شان از ضخیم شدن عدسی چشم پیشگیری می‌ کند.

مقابله با کم‌خونی

مطمئن هستیم که بارها و بارها شنیده‌اید که ویتامین C برای کم‌ خون‌ها مفید است. به این دلیل که این ویتامین جذب آهن دریافتی از طریق غذا را افزایش می ‌دهد، به طوری که برای گیا‌ه‌ خواران یعنی افرادی که اصلاً گوشت و فرآورده‌های حیوانی استفاده نمی ‌کنند، بسیار حیاتی است. پس میل کردن مرکبات در کنار مواد غذایی که منبع آهن گیاهی هستند، می ‌تواند یک اقدام طلایی برای افزایش جذب این ماده مغذی به حساب آید.
پرتقال

یک مقایسه جالب

در بین مرکبات، پرتقال و لیمو بیش از همه ویتامین C دارند و نارنگی و نارنج کمتر از همه. پس اگر ‌احساس سرماخوردگی می‌ کنید بهتر است یک لیوان مخلوط آب پرتقال و لیمو را بنوشید. اما از نظر پتاسیم، گریپ فروت و گربانتین بالاترین مقام و نارنج و لیموترش کمترین درجه را دارا هستند. نگران نباشید. نارنگی و پرتقال هم می‌ توانند تا حدودی نیاز شما را تأمین کنند. از نظر فولات( اسید فولیک)، پرتقال و نارنج درجه یک بوده و گربانتین و لیمو کاملا تهی هستند. جالب اینجاست که در میان مرکبات این گربانتین‌های ریز، از منابع عالی بتاکاروتن به حساب می ‌آیند و شما می ‌دانید که این ماده مغذی، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که هزاران خاصیت از جمله ضدسرطانی بودن را با خود یدک می کشد.

یک سبد مرکبات

هنگام خرید دقت کنید که میوه‌ های تان نه لکه قهوه‌ای رنگی داشته باشند، نه بخشی از سطوح‌شان نرم باشد. به علاوه، میوه‌هایی را انتخاب کنید که رنگ درخشانی دارند. قطعا می‌ توانید این میوه‌ها را در هوای اتاق نگه داری کنید. شما می ‌توانید این میوه‌ها را خام و یا میکس شده در مخلوط‌ کن مورد استفاده قرار دهید و این بهانه ‌ای خواهد بود برای وارد کردن مرکبات به سبدغذایی روزانه خانواده ‌تان.

مرکبات در یک نگاه

پرتقال، سرشار از ویتامین B و فولاتخوردن مرتب این میوه به رفع نیاز ویتامین B و فولات کمک می ‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات مادرزادی نخاعی را می‌ کاهد. از همه مهم‌ تر این که یک پرتقال متوسط بیش از دو برابر نیاز روزانه یک بزرگسال ویتامین C دارد و اگر از نوع خونی باشد دارای مقدار فراوانی رنگدانه بتاکاروتن نیز هست.
گریپ‌فروت
گریپ‌فروت برای فشارخونی‌ها
یادتان باشد که یک گریپ‌فروت 160 گرمی‌ در حدود 10 درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را تأمین خواهد کرد و خوردن آن کمکی است برای کنترل فشارخون شما. در ضمن مطالعات نشان داده‌اند که عادت به خوردن این میوه تنظیم ‌کننده قند خون نیز بوده زیرا اندیس گلایسمی‌ پایینی دارد.نارنگی برای بچه‌هااین میوه به دلیل اینکه راحت پوست کنده می شود، مورد علاقه اکثر بچه‌ها است. همیشه به‌خاطر داشته باشید که این میوه شیرین پُرپتاسیم بوده و برای فشارخونی‌ ها در صورت عدم دسترسی به گریپ فروت، یک انتخاب مناسب است.
لیمو ترش، سرشار از ویتامین Cلیمو ترش، سرشار از اسید سیتریک و ویتامین C است. به علاوه، این میوه در مقایسه با سایرین به دلیل قند کمتر، کالری ناچیزی داشته و برای کسانی که نگران اضافه وزن ‌شان هستند، انتخابی مناسب است.
کامکوئیت
نارنج، سرشار از کاروتن و فولاتاین میوه را بینابین نارنگی و گریپ ‌فروت می‌ دانند و بیشتر در تهیه سُس‌ها و یا چاشنی غذاها به کار می ‌رود. به علاوه، نارنج نیز مانند نارنگی سرشار از کاروتن بوده و کمی‌ بیشتر از پرتقال فولات دارد.

و اما کامکوئیت یا گربانتین

این عضو کوچک هم پوست نسبتاً نازکی دارد و اغلب آن را با پوست‌اش می ‌خورند و منبع مناسبی است از ترکیباتی به نام فیتونوترینت‌ها که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند.

مریم یوسفی
هفته نامه سلامت


قره قات

قره قات ؛ ضد میکروبی قوی

Bilberry

قره قات (قره قاط) یا سیاه گیله درختچه ی کوچکی است به ارتفاع تا 60 سانتی متر که دارای برگ هایی بیضوی و به رنگ سبز روشن است. برگ های این گیاه بادوام بوده ولی در زمستان بر روی گیاه باقی نمی مانند. گل ها که در کنار برگ ها می روید سفید مایل به سبز و یا گلی رنگ است. میوه ی این گیاه از نوع سته است و پس از رسیدن کامل به اندازه ی نخود شده و حاوی آب بنفش رنگی می باشد.
میوه ی نارس آن کمی ترش و میوه رسیده کمی شیرین است. میوه ها از غباری سفید رنگ پوشیده شده اند. قسمت مورد استفاده ی قره قاط شامل برگ، ریشه و میوه است. البته مهم ترین مصرف دارویی، مربوط به میوه ی آن می باشد. میوه ها پس از رسیدن کامل اکثراً آبی مایل به سیاه هستند. قره قات در اکثر نواحی جنگلی آسیای صغیر، قفقاز، سیبری، آمریکای شمالی و به خصوص اروپا یافت می شود. این گیاه در ایران رویش ندارد؛ ولی گونه ی دیگری  که شرح داده شده است در سرزمین ایران وجود دارد.

ترکیبات مهم:

دانه ی قره قات حاوی حدود 88 درصد آب است. بقیه مواد شامل آنتوسیانین که در میوه های تازه 1/0 تا 25/0 درصد در نوسان بوده، ولی در عصاره غلیظ شده ی این میوه، 25 درصد می باشد.
اکثر این آنتوسیانین ها به شکل گلوکزید هستند و تنها مقدار کمی در طبیعت و در این گیاه به صورت آزاد می باشند. حدود 15 آنتوسیانوزید که اجسام فعال گیاه می باشند، در این گونه از قره قات شناسایی شده است، بعضی گیاهان دیگر از جمله گونه های دیگر قره قات، Ribes nigrum و انگور دارای آنتوسیانین های مشابهی هستند. میوه ی هر سه گیاه مذکور در اروپا به صورت دارویی مصرف می شود.
ترکیبات دیگر قره قات شامل تانن ها(که عمدتا از نوع کاتشول می باشند)، تری ترپنوئیدها، کربوهیدرات به مقدار حدود ده درصد، مقدار کمی پروتئین، فیبر، اسید های آسکوربیک (2 تا 10 میلی گرم در صد گرم)، سیتریک، مالیک، کینیک و مقدار کمی بنزوئیک و گلوکورونیک، گلوکزید لیپتوزین، مقدار کمی آلکالوئید، پکتین و فلاونوئیدها هستند.

اثرات مهم:

ضد میکروبی:
آزمایش های کلینیکی زیادی در مورد اثرات ضدمیکروبی مجاری ادرار با آب قره قات انجام شده که نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته است.
به طور مثال یک گروه شامل 9 مرد و 29 زن سال خورده با این روش تحت درمان قرار گرفتند.
در آزمایش دیگری کاهش شدید عفونت ادراری زنان به مدت طولانی با مصرف خوراکی عصاره به شکل کپسول مشاهده شده است.
در یک آزمایش 10 زن جوان با روش دابل بلایند (دوسوکور) با 400 میلی گرم عصاره به طور خوراکی در روز، در مقایسه با دارونما انجام شد که نتایج آن چشم گیر بود.
پی گیری این مسئله نشان داد که کاهش قابل ملاحظه ی پ هاش ادرار باعث از بین رفتن بسیاری از باکتری ها می شود.
تولید و تثبیت کلاژن:
یکی از مهم ترین پروتئین های بدن، کلاژن است که در ساخت تاندون، رباط و غضروف نقش اصلی را دارا است.
کلاژن در زمان التهاب روماتیسمی، امراض دهانی و یا بیماری های استخوان و مفاصل از بین می رود. عمل مهم فلاونوئیدها، آنتوسیانین ها و پروآنتوسیانین های قره قات جلوگیری از این عمل است.
همچنین آنتوسیانین ها دارای خاصیت قوی ویتامین P ( بیوفلاونوئیدها ) بوده و افزون بر آن دارای خاصیت افزایش ویتامین C داخل سلولی و کاهش شکنندگی مویرگ ها هستند که از این نظر دو برابر قوی تر است.
قره قات
دیگر اثرات و خواص قره قات عبارت اند از:
* خاصیت ضد تجمع پلاکت ها که از این نظر شبیه به آسپیرین و گیاه سیر می باشد. (به اصطلاح عامیانه افرادی که خون آن ها غلیظ می باشد، برای جلوگیری از لخته شدن می توانند از قره قات استفاده کنند).
* خاصیت شل کنندگی عضلات صاف
* استفاده برای درمان امراض چشم، هنگام کم سو شدن در شب، یا برای دید بهتر روز کاتاراکت و گلوکوما. در بعضی مشکلات چشم مانند گلوکوما، کلاژن دارای آسیب هایی می شود که باعث فشار زیاد در چشم خواهد شد. بنابراین چون قره قات در حفاظت کلاژن موثر است، در موارد ذکر شده مفید است. از این رو در اروپا به طور وسیع بدین منظور از آن استفاده می شود.
هم چنین قره قات به مقدار زیادی در اروپا برای مشکلات شبکیه ای حاصل از دیابت مورد مصرف است.

طریقه و میزان مصرف:

محصولات دارویی حاصل از قره قات اصولا بر حسب وجود 25 درصد آنتوسیانین ها استاندارد می گردند که مقدار مصرف آن ها به شرح زیر است:
* محصولات حاوی آنتوسیانوزید 20 تا 160 میلی گرم تا سه بار در روز
* عصاره های حاوی 25 درصد غلظت، 80 تا 160 میلی گرم تا سه بار در روز
* دانه های تازه ی گیاه 55 تا 110 گرم تا سه بار در روز
* مقدار مصرف، یک استکان آب سرد بر روی 5 تا 10 گرم از خرد شده ی میوه ها ریخته و به مدت 10 دقیقه می جوشانیم؛ سپس همان طور که گرم است، آن را صاف نموده و میل می کنیم.
از قره قات در اروپا به مقدار زیاد در درمان واریس و ضایعات مویرگ ها استفاده می کنند. استفاده های دیگر قره قات در موارد: کاهش فشار خون، مشکلات گردش خون مغزی، هماتوری به علت نشت مویرگ ها در کلید به علت شکستگی مویرگ ها و مشکلات رگ های وریدی است.
قره قات را به عنوان ضد آریتمی به خصوص در نوع متوسط استفاده می کنند. هم چنین  به عنوان ضد التهاب غشای مخاطی دهان و گلو کاربرد دارد. از خواص مهم دیگر آن، اثر ضد ادم آن است.
وجود تانن در میوه باعث می شود که گاهی آن را به عنوان ضد اسهال مصرف کنند. محصول تازه برای این مورد مناسب نیست و بهتر است بعد از خشک و کهنه شدن از آن استفاده کنند؛ چون تانن ها در ابتدا به صورت مونومر هستند و ضمن خشک شدن به صورت کندانسه (پُلی مر) در می آیند.
چای قره قات
تهیه ی چای:
به 5 گرم از خرد شده ی میوه ها یک لیوان آب سرد می افزاییم، آن گاه حدود 10 دقیقه می گذاریم بماند و سپس آن را به حد جوش می رسانیم و باز هم مدت 10 تا 15 دقیقه به حال خود می گذاریم و گرما گرم صاف می کنیم؛ صاف شده را میل می کنیم.

داروهای گیاهی:

تعدادی داروی گیاهی به شکل صنعتی از آن در بازار موجود است. بعضی از این داروها مربوط به مشکلات چشم می باشد.

سمیت:

مصرف مقدار زیاد قره قات ممکن است مشکلات روده ای- معده ای مانند اسهال ایجاد کند.

مهم ترین اثرات گزارش شده قره قات:

ضد چسبندگی پلاکت ها، ضد شکنندگی عروق مویینه، ضد ادم (ضد خیز)، ضد ویروس تبخال، ضد التهاب، ضد اکسیدان، ضد تب، ضد خونریزی های رتینوپاتی، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد زخم های گوارشی، ضد قارچ، ضد ویروس، قابض، محرک گردش خون، محافظ کلاژن، ادرار آور، محرک سیستم ایمنی بدن، کاهش دهنده ی چربی خون و گشاد کننده ی رگ ها.

نکات قابل توجه:

1- میوه های گونه های مختلفی از این گیاه در نقاط مختلف جهان مصرف دارویی دارد که به نظر می رسد اکثرا دارای مواد و اثرات مشابهی باشند. قره قات مورد مصرف در ایران از گیاه Vaccinium جمع آوری و مورد استفاده قرار می گیرد.
2- طبق کتاب جناب آقای دکتر امین، قره قات که با نام علمی Caucasian whortleberry  معرفی گردیده است به دو نوع اردبیلی و کلیبری در ایران وجود دارد، که هر کدام به شرح زیر هستند:
* قره قات اردبیلی
این قره قات در برگیرنده ی میوه هایی تقریبا کروی به رنگ قرمز تیره یا کم رنگ و دارای پوسته ی سخت و چروکیده است که دمی در قسمت پایین آن ها قرار دارد. داخل این میوه ها تعدادی دانه های براق وجود دارد. گیاه مزبور با نام علمی Vaccinium arctostaphylos از تیره ی Ericaceae (تیره ی قره قات) می باشد که درختچه ای تا دو متر با برگ های پهن بیضی شکل و بدون دم برگ است. گل های قره قات، سفید مایل به سبز و گاهی صورتی هستند. میوه های این گیاه از نوع سته می باشند. این درختچه در جنگل های اسالم، خلخال و ارتفاعات اردبیل رویش دارد. قره قات به صورت دم کرده در طب سنتی ایران به عنوان کاهش پُرفشاری خون و کاهش قند خون مورد استفاده قرار می گیرد.
قره قات
* قره قات کلیبری
این قره قات شامل میوه های کروی با پوسته ی قرمز تیره و چروکیده ی بدون دم یا با دم کوتاه و بزرگ تر از قره قات اردبیلی است که از درختچه ای با نام عملی Ribes biebersteinii به دست می آید. این درختچه تا دو متر ارتفاع داشته و دارای برگ های قلبی شکل با پنج لوب استاندارد است. گیاه، مربوط به تیره ی Grossulariaceae (تیره ی انگورک) بوده و در جنگل های ارسباران و کلیبر رویش دارد.
3- با توجه به این که قره قات اردبیلی و کلیبری مربوط به دو گیاه کاملا متفاوت از نظر جنس، گونه و خانواده هستند بعید به نظر می رسد که دارای اثرات مشابهی باشند. البته ممکن است هر دو در بعضی ترکیبات و اثرات یکسان باشند ولی باید ذکر کرد که قره قات اصلی همان نوع اردبیلی است که اثراتی مشابه، با انواع خارجی دارد.
4- با توجه به مطالعات انجام شده بر روی قره قات اردبیلی، شباهت زیادی بین ترکیبات نوع ایرانی و انواع خارجی وجود دارد؛ لذا اکثر اثرات ذکر شده برای گونه های خارجی می تواند در مورد نوع ایرانی صادق باشد؛ ولی مطالعات کامل تری را می طلبد که باید به صورت کلینیکی انجام شود.
دکتر محمد حسین صالحی سورمقی – دکترای داروسازی
و عضو هیات علمی دانشکده داروسازی

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.
اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.
برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

 


آلبالو

آلبالو برای بی ‌خوابی مفید است

پژوهشگران در یك تحقیق جدید دریافته ‌اند كه آلبالو برای درمان بی‌ خوابی مفید است. بنابراین اگر به سختی می ‌خوابید، با خوردن این میوه راحت ‌تر به خواب خواهید رفت.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، بر اساس یك پژوهش جدید آلبالو می ‌تواند الگوهای خواب را در بدن تنظیم كند و از این نظر، تاثیر شگفت انگیزی دارد.

محققان دریافته‌اند كه این میوه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یك خواب آرام ضروری است.

بر اساس این گزارش، هورمون ملاتونین در مغز ساخته می ‌شود و روی فاكتور خواب تاثیر گذار است. این یافته، حاصل تحقیقات پژوهشگران مركز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس است.

این پژوهشگران می ‌گویند: خوردن یك مشت آلبالو میزان ترشح ملاتونین را در خون افزایش می ‌دهد و بنابراین الگوهای طبیعی خواب را در بدن بهبود می‌ بخشد كه در عین حال این فرایند به طور بالقوه مزایای دیگری نیز برای حفظ سلامت بدن و روان در پی دارد.


آلبالو

آلبالو ؛ خوش مزه، زیبا، مفید

آلبالو نام درخت و میوه ‏ای است با نام علمی (Prunus Cerasus) که بومی جنوب غرب آسیا و اروپا می ‏باشد.
درخت آلبالو از تیره گل سرخیان است که برگ‏ های سبز و گل‏ های سفید دارد و  در حقیقت نوعی گیلاس است که در زبان لاتین (Sour Cherry) نامیده می ‏شود و میوه آن کمی کوچک ‏تر از گیلاس بوده، رنگ آن قهوه‏ ای تیره یا سیاه می ‏باشد و ترش مزه است.
بلندی درخت آلبالو بین 4 تا 10 متر می ‏باشد.
آلبالوی وحشی (Prunus Serotina) بومی شمال آمریکا است و به طور گسترده آمریکایی ‏ها از آن برای موارد درمانی استفاده می ‏کنند. این میوه به طور تازه به صورت پخته  شده مصرف می ‏گردد.
آلبالو و گیلاس وحشی نیز مانند بسیاری از میوه‏ ها منبع غنی و سرشار از فلاوونوئیدها هستند.
آن ها همچنین حاوی نمک ‏های کلسیم، پتاسیم، لیگنین ‏ها و تانن ‏ها می‏ باشند.

آلبالو و ارزش غذایی آن

آلبالو و فرآورده‏ های غذایی تهیه شده از آن، طبیعت سرد دارند.
این میوه قدرت ضد عفونی کننده قوی روده‏ ها را دارا می باشد.
به درمان کم‏ خونی، تصلب شرایین، خستگی، دیابت، نارسایی کبد، آرتریت (درد و التهاب مفاصل)، نقرس و حالت تهوع کمک می‏ کند.
آلبالو و دُم آن، ادرار را زیاد کرده، عطش را کاهش داده و اشتها را زیاد می ‏کند و برای معده نیز مفید است.
مصرف آن برای دفع سنگ کلیه و مثانه و رفع مشکل سنگ کیسه صفرا توصیه می ‏شود(برای این منظور مغز هسته آلبالو را با کمی رازیانه بجوشانید)
هسته آلبالو هر چند تلخ مزه است اما ضد اسهال و قابض خوبی است و ضد فشار خون نیز می ‏باشد.
ضماد و مرهم آلبالو برای باز شدن رنگ رخسار و چهره موثر و مفید است.
مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و مبتلایان به فشارخون و افرادی که چربی زیادی در شکم دارند سودمند است.
همچنین استفاده از آن برای افرادی که خارش پوستی دارند مفید و موثر است.
آلبالو خواص گیلاس را دارد و مصرف آن اعصاب را آرامش می ‏دهد و ملین خوبی است.
هر چند مفیدتر از گیلاس است اما نباید در مصرف آن زیاده‏ روی کرد.
شربت یا مربای آلبالو در معالجه بیماری ‏های تب‏‏ دار موثر است.
آب آلبالو منبع غنی از آهن می‏ باشد.
آلبالو

ارزش تغذیه ‏ای آلبالو

هر 100 گرم آلبالو (حدود 1 فنجان) حاوی این ترکیبات است:
انرژی                                         51/5 الی 60 کیلو کالری
مواد قندی                                 16 گرم
پروتئین                                      85 گرم
آب                                            88/7گرم
فیبر خوراکی                             1/6 گرم
منگنز                                       9/3 میلی‏ گرم
پتاسیم                                    178/2میلی‏ گرم
کلسیم                                   50 میلی ‏گرم
فسفر                                    20 میلی ‏گرم
آهن                                       1 میلی‏ گرم
ویتامین آ                                400 واحد بین‏المللی
تیامین                                    14 میلی ‏گرم
ریبوفلاوین                              12 میلی ‏گرم
ویتامین ث                              5   میلی ‏گرم
فولات                                    7/7 میلی‏ گرم
و دیگر مواد معدنی ....
آلبالو

آلبالو میوه آنتی ‏اکسیدان

آلبالو از جمله مواد غذایی است که دارای 3 ماده ی مغذی بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین E است که اغلب به عنوان آنتی ‏اکسیدان به کار می ‏روند.
غذاهای حاوی آنتی ‏اکسیدان با سرطان مقابله می ‏کنند.
همچنین در زنان، مصرف غذاهایی با آنتی اکسیدان بالا باعث می ‏گردد که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم به نصف کاهش پیدا کند.
همین‏ طور آنتی ‏اکسیدان ‏ها در جلوگیری از به هم چسبیدن گلبول‏ های قرمز که باعث به‏ وجود آمدن گرفتگی عروق قلب می ‏گردد، نقش موثری دارند.

کاهش دردهای عضلانی با نوشیدن آب آلبالو:

نوشیدن آب آلبالو پس از ورزش کردن می ‏تواند درد حاصل از کشیدگی ماهیچه ‏ها را تسکین دهد؛ طی تحقیقی معلوم شد که در میان افرادی که پس از ورزش، آب آلبالو مصرف می ‏کردند تنها 4 درصد دچار ضعف عضلانی شدند.
مترجم: ندا پیله ‏ور
زیر نظر: پروانه حجت
اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.
برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.
اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا کلیک کنید

درمان بیماری کبد با گیلاس و آلبالو

آلبالو
گیلاس و آلبالو به عنوان میوه های تابستانی، از خواص درمانی بالایی برخوردارند که آگاهی از این خواص موجب میل به مصرف بیشتر این میوه ها خواهد شد.

به گزارش مهر، آلبالو برطرف کننده تشنگی است و شربت آن بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند. صفرا را از بین می برد و قی و اسهال صفراوی را درمان می کند.
مصرف آن برای گرم مزاجان و مبتلایان به فشار خون و افرادی که چربی زیادی در شکم دارند، مفید است.
جوشانده مغز هسته اش با یک دهم وزنش از رازیانه، سنگ های کلیه و مثانه را از بین می برد.
مصرف چند روز متوالی شربت یا مربای آلبالو، داروی نارسایی کبد و معالج ورم معده و روده است.

آلبالو، کاهش دهنده فشار و غلظت خون است، باعث افزایش اشتها می شود، بنابراین برای افراد لاغر و کم اشتها سودمند است. مصرف آن باعث آرامش اعصاب می شود، ولی نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.
گیلاس
همچنین گیلاس سینه را نرم و معده را ضد عفونی می کند و تخمیر معده را از بین می برد و یبوست را رفع می کند.

این میوه اعصاب را آرام، سموم بدن را دفع و خون را تصفیه می کند. خوردن گیلاس برای افرادی که تصلب شرایین و ناراحتی کبد دارند، مفید است.

افراد چاق که می خواهند لاغر شوند می توانند گیلاس را قبل از غذا مصرف کنند، چون مصرف آن قبل از غذا جلوی اشتها را می گیرد و در عین حال باعث چاقی نمی شود.

گیلاس ویتامین C دارد، به همین جهت در حفظ سلامت پوست، افزایش قدرت ایمنی بدن و تشکیل بافت پیوندی بسیار موثر است.

پزشکان توصیه می کنند که گیلاس بعد از غذا خورده نشود، زیرا از هضم سریع غذا جلوگیری می کند و نیز باعث سوء هاضمه و نفخ معده می شود.


آلبالو

آلبالو برای بی ‌خوابی مفید است

پژوهشگران در یك تحقیق جدید دریافته ‌اند كه آلبالو برای درمان بی‌ خوابی مفید است. بنابراین اگر به سختی می ‌خوابید، با خوردن این میوه راحت ‌تر به خواب خواهید رفت.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، بر اساس یك پژوهش جدید آلبالو می ‌تواند الگوهای خواب را در بدن تنظیم كند و از این نظر، تاثیر شگفت انگیزی دارد.

محققان دریافته‌اند كه این میوه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یك خواب آرام ضروری است.

بر اساس این گزارش، هورمون ملاتونین در مغز ساخته می ‌شود و روی فاكتور خواب تاثیر گذار است. این یافته، حاصل تحقیقات پژوهشگران مركز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس است.

این پژوهشگران می ‌گویند: خوردن یك مشت آلبالو میزان ترشح ملاتونین را در خون افزایش می ‌دهد و بنابراین الگوهای طبیعی خواب را در بدن بهبود می‌ بخشد كه در عین حال این فرایند به طور بالقوه مزایای دیگری نیز برای حفظ سلامت بدن و روان در پی دارد.

گیلاس
گیلاس و خواص آن

نام علمی گیلاس (Prunus avium) و از خانواده ی (Rosaceae) می باشد. درخت گیلاس بدون خار و دارای میوه ی گوشت‌ دار و محتوی یک هسته است.
گیلاس میوه ی کوچک، گرد و ملین است که در هنگام چیدن به رنگ قرمز یا سیاه می‏ باشد و دارای یک هسته است. در واقع در طبیعت سه نوع گیلاس به رنگ‏ های قرمز، سیاه  و زرد یافت می ‏شود.
گیلاس ‏ها را همیشه رسیده می ‏چینند زیرا پس از چیدن به خوبی رشد نمی ‏کنند و شما می ‏توانید آن را تنها 1 تا 3 روز به خوبی نگهداری نمایید.

استفاده از گیلاس:

گیلاس‏ ها را بهتر ا‏ست تازه‏ تازه پس از چیدن از درخت تناول کرد.
اغلب از گیلاس، مربا و یا ژله درست می‏ کنند زیرا نمی ‏توان آن را به صورت تازه ذخیره و نگه ‏داری کرد، ولی می ‏توان آن ها را فریز کرد؛ البته بهتر است که اول هسته ‏های آن در آورده شود.

فواید گیلاس:

بر طبق آخرین و بهترین اخبار به دست آمده مشخص گردیده که گیلاس‏ ها منبع غنی آنتی ‏اکسیدان‏ ها هستند.
گیلاس ‏ها غذای متداولی در عصر حجر بوده‏ اند و باستان‏ شناسان بقایای هسته‏ های گیلاس را در بسیاری از غارها و صخره‏ های مسکونی ما قبل تاریخ یافته ‏‏اند.
انواع گیلاس
گیلاس شیرین (Prunus avium) یک میوه فصلی است  که امروزه به غیر از مصرف تازه ی آن، می ‏توان به خوبی از میوه ی خشک آن و یا به صورت آب میوه استفاده کرد.
گروه‏ های گیاه شناختی زیر مجموعه درخت ‏های گیلاس شامل: درختان آلو، هلو، بادام و زرد‏آلو است و نه تنها از میوه درخت گیلاس، بلکه از شکوفه‏ ها و چوب آن نیز استفاده می‏ گردد.
برای این که ارزش این گیاه را بدانیم کافی است بگوییم تمام قسمت ‏های این میوه یعنی: گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه ی آن در طب و صنعت استعمال دارد.
گیلاس قرمز
همه ی ما از مصرف گیلاس تازه در یک روز گرم تابستانی لذت می‏ بریم؛ این میوه دارای چربی کم و فیبر زیاد است و اگر شما درمان های گیاهی را قبول داشته باشید، بدانید که گواتر مزمن با خوردن گیلاس تا حد زیادی کنترل می‏ شود و همچنین مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله‏ های هاضمه کار می‏ کند و سنگ‏ ها را از بین می‏ برد و مصرف آن در حد مناسب به مبتلایان به دیابت و ورم مفاصل توصیه می ‏شود زیرا میوه‏ ای است که نشاسته ی کمی دارد و قندش برای افراد دیابتی زیان بار نیست(البته باز هم تاکید می شود که اگر به میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه مصرف شود).
گیلاس همچنین مسکن اعصاب بوده، ملین است، خون را پاک و معده را نیز تمیز می ‏کند و جوشانده ی دم گیلاس برای دفع سنگ‏ های مثانه و تمیز کردن مجاری ادرار در طب تجربی مصرف دائم دارد.
گیلاس زرد

ارزش تغذیه‏ ای گیلاس:

هر 100 گرم گیلاس (حدود 14عدد گیلاس متوسط) دارای این ترکیبات است:
انرژی                                     72/06کیلو کالری
رطوبت                                    80/74گرم
کربوهیدرات                           16/60گرم
پروتئین                                  1/21گرم
چربی                                    0/69 گرم
فیبر                                      1/87 گرم
کلسیم                                 14/71 میلی ‏گرم
فسفر                                  19/12میلی ‏گرم
آهن                                     0/38 میلی ‏گرم
پتاسیم                                223/5 میلی ‏گرم
فلوئور                                   25میلروگرم
منیزیوم                                11/76میلی ‏گرم
 ویتامین آ                             21/47 RE
ویتامین ث                           7/06میلی ‏گرم
اسید فولیک                          4/12 میلروگرم
و دیگر مواد معدنی ...

راهنمایی ‏های تغذیه ‏ای:

چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است. کلسترول ندارد (مانند سایر گیاهان)، سدیم ندارد، فیبر خوراکی بالایی دارد، از ویتامین C بالایی برخوردار است.
ندا پیله ‏ور- ماهنامه دنیای تغذیه



انواع توت و تاثیر آنها بر سلامتی بدن


توت‌ها از بهترین میوه‌ها هستند که نه تنها دارای طعم بسیار عالی می‌باشند، بلکه حاوی فیتوکمیکال‌ها هستند که شگفتی می‌آفرینند و باعث بهبود و تعدیل سلامتی می‌شوند. توت دارای فیبر بالا و قند نسبتاً پایین است، بنابراین اگر در حد متعادل مصرف شوند، موجب تغییرات شدید انسولین نمی‌شوند.
 بهترین طریقه‌ی مصرف توت به صورت طبیعی و خام است، چرا که حرارت دادن و فریز کردن آن، منجر به آسیب آنتی‌اکسیدان‌های آن می‌شود؛ اگر چه بعضی از آنتی‌اکسیدان‌ها حتی بعد از حرارت دادن و فریز کردن باقی می‌مانند.
انواع مختلف توت دارای مقادیر متفاوت از مواد مغذی هستند.
شاه توت‌ (BLACKBERRY)
محققان انجمن تغذیه‌ی آمریکا (USDA) شاه توت را در مقایسه با 40 نوع میوه ی تازه ی دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرار داده‌اند که دارای فیتوکمیکال‌های قوی مثل آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه‌ای است که رنگ سیاه شاه‌توت از آن ناشی می‌شود. شاه‌توت‌ها خواص مفیدی برای سلامتی دارند؛ از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان،  بیماری‌های وابسته به سن و حملات مغزی. شاه‌توت از ساخته شدن کلسترول بد  (LDL) که منجر به بیماری‌ها و حملات قلبی می‌شود جلوگیری می‌کند. علاوه بر این شاه‌توت دارای ویتامین های A  ، C  و املاح روی  ، پتاسیم، آهن، کلسیم  و منیزیم  است.
توت فرنگی (STRAWBERRY)
طبق گزارش انجمن رژیم غذایی آمریکا (USDA) توت فرنگی از نظر میزان آنتی اکسیدان بین 40 نوع میوه و سبزی، بعد از شاه‌توت در رتبه‌ی دوم قرار دارد. توت‌فرنگی و شاه‌توت غنی از فیبر غذایی و منگنز هستند و ویتامین C بالاتری نسبت به انواع توت دارند.
آنتی‌اکسیدان‌های توت‌فرنگی شامل آنتوسیانین و اسید چرب غیراشباع الاژیک می‌باشد که با عوامل سرطان زا مبارزه می‌کنند. ترکیبات آنتی‌اکسیدان که در توت‌فرنگی وجود دارند از اکسیداسیون کلسترول بد یا LDL جلوگیری می‌کنند، بنابراین در پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی موثرند. توت فرنگی دارای مقادیر بالای اسید فولیک  ، فیبر غذایی  و پتاسیم است.
تمشک (RASPBERRY)
تمشک غنی از آنتوسیانین‌های ضد سرطانی نظیر اسیدهای چرب غیراشباع الاژیک اسید، کوماریک اسید و فرولیک اسید است. تمشک حاوی کلسیم، ویتامین‌هایی نظیر A ، C ، E  ، اسید فولیک و فیبر می‌باشد. فیبر تمشک، فیبری محلول به نام پکتین است که باعث کاهش میزان کلسترول می‌شود. طبق یافته‌های دانشمندان، تمشک در پیش‌گیری از سرطان مری  و دیگر سرطان‌ها موثر است.
نکته‌ی قابل توجه این است که باید از مصرف زیاد آب تمشک خودداری کرد، چرا که هر لیوان آب تمشک دارای میزان قابل توجهی قند فروکتوز است. حتی آب تمشکی که به آن شکر اضافه نشده باشد، قند بیش‌تری نسبت به یک لیوان نوشابه دارد. بنابراین همانند سایر میوه‌ها توصیه می‌شود که در حد متعادل مصرف شود.
 باید از مصرف زیاد آب تمشک خودداری کرد، چرا که هر لیوان آب تمشک، قند بیش‌تری نسبت به یک لیوان نوشابه دارد.
در صورت مصرف بالای توت، قند موجود در تمشک میزان انسولین را افزایش می‌دهد که البته این موضوع توسط فیبری که کمک به تأخیر در جذب قند می‌کند تا حدودی جبران می‌شود.
توت و بیماری‌های قلبی
فیبر محلول موجود در توت، میزان کلسترول را کاهش می‌‌دهد. یک گروه از فیتو کمیکال‌ها، فلاوونوئیدها هستند که نه تنها با تقویت جدار رگ‌های خونی، بلکه با کمک به کاهش شکل‌گیری لخته‌های خونی، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. فلاوونوئیدها در انواع توت، مرکبات ، کلم بروکلی  ، پیاز ، کرفس ، سیب، گلابی ، انگور و زیتون  یافت می‌شوند.
توت و سرطان
عصاره‌ی توت‌فرنگی و شاه‌توت به‌طور خارق‌العاده‌ای از رشد سرطان سینه  و دهانه‌ی رحم جلوگیری می‌کنند. عصاره‌ی توت فرنگی، موثرترین عامل در کاهش رشد سلول‌های سرطانی سینه است.
 تمشک، توت‌فرنگی و شاه‌توت با سرطان‌های پروستات و دهانه رحم مبارزه می‌کنند.
یکی از شگفت‌انگیزترین نکات در مورد تمشک این است که مصرف یک فنجان تمشک در هفته از سرطان پروستات پیش‌گیری می‌کند. در کل مصرف یک فنجان (150 گرم) تمشک در روز، از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

 توت سفید و فواید آن 

توت سفید
درخت توت سفید، بزرگ، تنومند و دارای برگ های پهن است که در تغذیه ی کرم های ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد.
قسمت هایی که در تغذیه و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، عبارت هستند از: میوه، برگ، شیره، پوست شاخه های تازه.
توت سفید میوه ای آب دار، ریز، شیرین و لذیذ است. توت سفید را تازه می خورند و برای مصارف زمستان آن را خشک کرده و مانند کشمش می خورند.
در زبان عربی توت سفید را " توت الابیض " گویند.

خواص درخت توت

جوشانده ی پوست خشک شاخه های جوان و تازه ی درخت توت برای لینت مزاج مفید است.
برگ درخت توت
جوشانده ی برگ آن با برگ انگور جهت رنگ مو استفاده می شود.
از ضماد کوبیده برگ آن با روغن زیتون برای درمان سوختگی استفاده می شود.
اگر برگ تمیز درخت توت سفید را بکوبید، شیره ای از آن به دست می آید که التیام و جوش خوردن زخم ها را تسریع می کند.

10 فایده ی توت ها

پیشگیری از سرطان:
توت ها منبع خوبی از فیتونوترینتی توانا به نام رزوراترول(resveratrol) هستند که در انگور نیز یافت می شوند. محققان معتقد هستند که با کمک این ماده ی غذایی گیاهی می توانند هم از بروز سرطان ها پیشگیری کنند و هم این که با سرطان ها بجنگند.
توت
افزایش طول عمر:
توت ها به دلیل وجود رزوراترول می توانند موجب افزایش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددی نشان داده شده است که رزوراترول موجود در توت ها موجب افزایش طول عمر موش ها شده است.
تصفیه ی خون:
در طب چینی، توت ها به عنوان یک عامل تصفیه ی خون در نظر گرفته می شوند، به این معنا که خون را تمیز کرده، تولید آن را افزایش داده و به طور کلی موجب تقویت کل سیستم خونی می شود.
تقویت کلیه ها:
در طب چینی این عقیده وجود دارد که توت سفید موجب تقویت عملکرد کلیه ها می شود.
توت
پاک کننده ی کبد:
یکی دیگر از باورهای موجود در طب چینی این است که توت سفید به طور موثری می تواند کبد را پاک و تمیز کند.
بهتر شنیدن و بهتر دیدن:
در چین، با برگ درخت توت سفید چای تهیه کرده و معتقدند که این چای به افراد کمک می کند تا بهتر ببینند و بهتر بشنوند.
درمان یبوست:
در ترکیه، درمانی برای رفع یبوست وجود دارد که آن خوردن توت سفید به همراه یک لیوان آب آن هم با معده ی خالی است.
درمان کم خونی:
به دلیل وجود آهن زیاد در توت ها، این میوه های خوش مزه برای درمان کم خونی فقر آهن نیز کاربرد دارند.
درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا:
در ترکیه، شیره ی توت به عنوان یک درمان برای سرماخوردگی و آنفلوانزا به کار می رود. اثر بخشی این روش به دلیل وجود ویتامین C بالای این ماده ی غذایی می باشد.
درمان سفید شدن زودرس موها:
در خیلی از کشورها از توت ها برای درمان و علاج سفید و یا خاکستری شدن زودرس موها استفاده می شود.
توت

توصیه هایی از بزرگان

* حکیم ابونصر هروی در کتاب خود توصیه می کند که موقعی توت بخورند که شکم خالی باشد. (چون توت را بخورند وقتی که معده پاک بود زود از معده بشود و اندر تن هیچ خلط برنیانگیزد.)
به طور کلی بهترین موقع خوردن توت، صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذای ظهر و شام است که زود هضم می شود و مواد غذایی آن بهتر جذب بدن می شود.
معمولا اگر روی غذاهای سنگین مخصوصا گوشتی، آن را بخورند هضم آن مشکل می شود و تولید نفخ در شکم و روده ها می کند.
* ابوبکر مطهر جمالی یزدی در کتاب فرخ نامه، مدعی است که اگر بخواهند میوه توت سفید، سیاه شود، گودالی نزدیک ریشه ی درخت توت بکنند و دو غربال توت سیاه در بُن درخت انبار کنند تا سال دیگر توت سفید توت سیاه به بار آورد. همچنین اگر توت سفید در بُن درخت توت سیاه کنند، سپید گردد!
گردآوری و ترجمه: مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه تبیان

فايده ي خربزه درختي (پاپايا)

papaya

خربزه درختي
آيا تا به حال راجع به فوايد خربزه درختي فکر کرده ايد؟ حتماً چون خربزه درختي نوعي ميوه محسوب مي شود حدس زده ايد که براي بدن مفيد است. بله درست است. در اين مطلب، به هفت فايده ي مفيد آن اشاره کرده ايم:

* خربزه درختي حاوي آنتي اکسيدان است.

يکي از فوايد خوردن پاپايا پيش گيري از سرطان است. پاپايا يک منبع غني از آنتي اکسيدان است که بدن براي جنگ با سلول هاي عامل سرطان به آن احتياج دارد. ويتامين E، C و بتاکاروتن آنتي اکسيدان هايي هستند که از همه ي انواع سرطان ها پيشگيري مي کنند. بنابراين اضافه کردن يک واحد پاپايا به رژيم روزانه مي تواند خطر بروز سرطان را در شما کاهش دهد.

* خربزه درختي براي برطرف کردن مشکلات گوارشي به کار مي رود.

پاپايا منبع فوق العاده اي براي آنزيم هاي پروتئوليتيک است که در هضم غذا بسيار مهم هستند. مهم ترين اين آنزيم ها که در پاپايا يافت مي شود پاپايين است که با شکستن پروتئين ها به هضم بهتر غذاها کمک مي کند.
پاپايين يراب افراد مبتلا به فيبروزسيستيک و کساني که دچار التهاب لوزالمعده هستند، تجويز مي شود تا آن چه بدن آن ها به طور طبيعي نمي تواند توليد کند، براي شان بسازد. خوردن خربزه درختي در اينجا هم يک نکته مثبت است چون دريافت دهاني پاپايين بي نظمي هاي گوارشي کمتري (مثل نفح و سوء هاضمه مزمن) ايجاد مي کند. براي اين مورد پاپايين عصاره گيري شده، خشک مي شود و به صورت قرص در مي آيد.
خربزه درختي

* پاپايا باعث افزايش نيرومندي مردان مي شود.

خربزه درختي داراي آنزيمي موسوم به آرژينين است که موجب افزايش خون رساني بهتر در مردان مي شود.

* پاپايا مانع پيري زودرس مي شود.

بسياري از پزشکان طب جايگزين معتقد هستند که يکي از فوايد پاپايا پيش گيري از پيري زودرس است. چون باعث مي شود بدن به طور مناسب غذا را هضم کند و وقتي غذا به درستي هضم  شود بدن مواد مغذي لازم را دريافت مي کند و براي زمان طولاني شاداب مي ماند.

* پاپايا مي تواند به عنوان شوينده به کار رود.

دريافت 150 سي سي آب پاپايا، آب خيار و آب لوبياي سبز در يک دوره ي متناوب 12 ساعته مي تواند براي کلون مفيد واقع شود. اين ترکيب مثل يک شوينده قوي عمل مي کند.
پاپايا سرشار از فيبر است. فيبر در بدن حرکت مي کند و خود را به سلول هاي عامل سرطان کولون وصل مي کند. فيبر موجود در پاپايا، توکسين موجود در کلون را بيرون مي راند. پس يکي از فوايد خربزه درختي پيش گيري از سرطان کلون مخصوصا از طريق ترکيبات فيبري و آنتي اکسيداني است.
خربزه درختي

* پاپايا مانع از حمله و سکته قلبي مي شود.

آنتي اکسيدان هاي موجود در خربزه ي درختي مانع از اکسيداسيون کلسترول مي شود. وقتي کلسترول اکسيد مي شود پلاک هايي در ديواره رگ هاي خوني تشکيل مي شود که حمله يا سکته  قلبي را سبب مي شود.
هم چنين، فيبر به عنوان عامل کاهش دهنده کلسترول شناخته شده است. فيبر موجود در خربزه درختي؛ ماده اي موسوم به هموسيستئين را به نوعي اسيد آمينه ي بي ضرر براي بدن تبديل مي کند که بدن قادر به فرآوري آن است. اما بدون شکستن، هموسيستئين نهايتاً مي تواند به ديواره رگ هاي خوني آسيب بزند و باعث حمله يا سکته قلبي مي شود.

*پاپايا التهاب را درمان مي کند.

پاپايين و کيمو پاپايين ، آنزيم هاي هضم کننده ي پروتئين يافت شده در خربزه درختي در کم کردن التهاب و بهبود سوختگي ها موثر هستند. پاپايين پروتئين غيرفعال در پوست را تجزيه مي کند و بافت هاي مرده را از سوختگي بر مي دارد و از اين طريق با کمک به درمان صدمات پوستي، از طرق زير به بدن کمک مي کند:
پسوريازيس را درمان مي کند، زگيل را از بين مي برد، عفونت هاي قارچي روي پوست را از بين مي برد و التهاب ناشي از سرماخوردگي را کم مي کند.
به علاوه ويتامين هايC  و E و بتاکاروتن در درمان التهابات مفيد هستند و بنابراين براي درمان آسم، استئوآرتريت و آرتريت روماتوئيد و بسياري از بيماري هاي التهابي ديگر به کار مي روند.
ترجمه: ريحانه حميدي فر – سايت تبيان

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.
براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد.
اگر مي خواهيد با کارشناسان تغذيه ي سايت درباره رژيم هاي غذايي مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

پرتقال و آب آن

پرتقال و حفظ سلامتی ما

پرتقال از خانواده Rutaceae بوده و به انگلیسی Orange نامیده می شود. منشأ آن را از چین و آسیای جنوب شرقی می دانند. این میوه در طب سنتی چینی كاربردهای فراوانی داشته است. هم اكنون به طور وسیعی در سراسر دنیا پرورش داده می شود و مشهورترین مركبات است.
درختان یا درختچه های همیشه سبزی كه مركبات بر روی آنها رشد می كنند، می توانند به 10 متر یا بیشتر هم برسند. مركبات به لحاظ اینكه سرشار از «ویتامین C» هستند معروف می باشند. دانشمندان كشف كرده اند كه این میوه ها همچنین از انواع وسیعی مواد مغذی گیاهی و انواع مختلف فیبر غذایی برخوردار هستند. 

مشخصات

پرتقال درختی است یا به عبارت بهتر درخت كوچكی است دارای برگ های سبز، گل ها و میوه آن معطر و گل های آن به رنگ سفید و میوه آن متوسط (در برخی ارقام درشت)، پوست آن نارنجی كمی ناصاف و گوشت آن شیرین و یا ترش و بسته به انواع مختلف دارای رنگ زرد، زرد تیره و قرمز می باشد.
درخت پرتقال و به طور كلی مركبات، درجه حرارت پایین را تحمل نمی كنند و باید در مناطق نیمه حاره ای و در آب و هوای مدیترانه ای با زمستان های نسبتا گرم كاشته شوند. درجه حرارت كمتر از 4 تا 5 درجه سانتی گراد در مدت طولانی به آنها صدمه می زند.
در مناطق شمال ایران و همچنین در جنوب ایران كاشته می شود. ارقام مختلف پرتقال را با پیوند شكمی روی پایه های نارنج كه از بذر حاصل شده باشند، به دست می آورند. در برخی موارد برای به دست آوردن ارقام جدید با كاشتن بذر پرتقال نیز برای تكثیر آن استفاده می شود. نهال های بذری خیلی دیر بارور می شوند، ولی پوست میوه آنها نازك تر و طعم آنها نیز شیرین تر می شود.

مواد مغذی پرتقال 

علاوه بر محتوای بالای «ویتامینC»، پرتقال تأمین كننده یك سری مواد مغذی گیاهی حفاظت كننده و آنتی اكسیدان شامل آلفا و بتاكاروتن، لوتئین و بتا كه پیتوزانتین می باشد.  

آب پرتقال

این آبمیوه را می توان به طور تازه و یا به صورت بسته بندی شده و فرآیند شده مصرف نمود. یك لیوان معمولی آب پرتقال تازه، تأمین كننده 800 میلی گرم «ویتامین C»‌ و 400 میلی گرم فولات می باشد. به هنگام مصرف مداوم روزانه میوه و سبزیجات، یك لیوان آب پرتقال به عنوان یك «واحد»‌ میوه محسوب می گردد. 

خواص و كاربرد پرتقال

پوست و آب پرتقال تقویت كننده معده، ضد نفخ، محافظت كننده از بروز عوارض كمبود «ویتامین C» و ادرارآور می باشد. مصرف جوشانده پوست آن، برای آرام كردن سرفه، رفع سرماخوردگی و سوء هاضمه مفید می باشد. پوست آن به عنوان مرهم برای اگزما و ناراحتی های پوستی مفید است. جوشانده برگ های پرتقال مانند سایر مركبات برای شستشوی ورم ها و كاهش درد آنها نافع است. پرتقال به طور كلی ضد اسپاسم و آرام بخش است.
اسانس پرتقال اثر ضد عفونی كننده دارد و از پوست آن گرفته می شود، اما چون خیلی زود فاسد می شود، همیشه باید تازه مصرف شود و اگر نگهداری شود برای مدت كم، در جای تاریك و خنك باید گذاشته شود.
در هند معتقدند كه میوه پرتقال خون را تصفیه می كند و تشنگی را فرو می نشاند و اشتهاآور است. آب پرتقال برای رفع ناراحتی های صفراوی و اسهال های صفراوی نافع است. در چین تخم پرتقال را له كرده و شب روی پوست صورت می گذارند و معتقدند كه برای برطرف نمودن چین و چروك صورت نافع است. برگ پرتقال در هند و چین به عنوان مسكن و در فیلیپین در موارد هیستری و سكسكه كاربرد دارد. دم كرده گل ها و شكوفه آن در موارد آشفتگی و دل به هم خوردگی مفید و مسكن و آرام بخش است و سوء هاضمه را رفع می كند.
در طب چینی پرتقال به طور منظم برای تحریك دستگاه گوارش و درمان یبوست به كار می رود. آنها معتقدند كه پرتقال در مقابله با اسهال خونی، سوء هاضمه و تشكیل بیش از حد مخاط مفید است. در موارد استرس و بی خوابی برای آرام كردن اعصاب پرتقال داده می شود. از دیر باز پرتقال را برای توانایی آن در مبارزه علیه اسكوروی (كمبود ویتامین C) و حفظ استحكام لثه ها می شناخته اند.
مصرف پرتقال سبب قلیایی نمودن خون شده و اعمال عضلات را تسهیل می كند. به علاوه بدن را در برابر ابتلا به انواع عفونت حفظ می كند. عصاره پرتقال گاهی در كیك سازی مورد استفاده قرار می گیرد.  

فواید كلیدی پرتقال:  

* به مبارزه علیه بیماری های قلبی كمك می كند.
* در افراد سیگاری، به حفظ مقدار «ویتامین C» بدن كمك می كند.
* با سرماخوردگی مقابله می كند.
* نقش حفاظتی در برابر مبتلا به سرطان دارد.  

چه مقدار مصرف كنیم؟

یك پرتقال متوسط به وزن 160 گرم، 25 درصد دریافت توصیه شده روزانه بزرگسالان برای فولات (از جمله ویتامین های گروه B ) و بیش از دو برابر نیاز به دریافت «ویتامین C»‌ را تأمین می كند. 

انتخاب و نگهداری:

- انواعی از پرتقال را كه دارای پوست نازك بوده و نسبت به اندازه شان، سنگین هستند، انتخاب كنید.
- پرتقالی را كه دارای قسمت های نرم است، انتخاب نكنید، چون نشانگر خرابی آن است.
- در صورتی كه پوست آن شل و چروك خورده باشد، نشانگر ماندگی میوه است.  

نحوه مصرف:

- ترجیحا میوه را به صورت تازه مصرف كنید.
- به سالاد میوه یا سبزیجات، پرتقال اضافه كنید.
- در كنار انواع غذاهای گوشتی، به منظور افزایش جذب آهن غذا، از پرتقال یا آب آن استفاده كنید، خصوصا افزودن آب پرتقال به مرغ آب پز بسیار طعم خوبی به غذا خواهد داد.
- داخل كیك، میلك شیك (مخلوط با شیر) و انواع شربت از پرتقال استفاده كنید. به علاوه از آن در تهیه مارمالاد می توانید استفاده نمایید.
سالومه آرمین


آب پرتقال

بهترین میوه برای درمان چاقی

مصرف پرتقال بهترین درمان چاقی است و با مصرف آن كمبود املاح بدن برطرف و مقاومت طبیعی بدن زیاد می‌شود.
همچنین میوه پرتقال سرشار از ویتامین‌های C ، B و A است.
پرتقال دارای آهن، فسفر، كلسیم، منیزیم، سدیم ، پتاسیم، مس، كلر، گوگرد، روی و غیره است.
آب پرتقال، اثر مقوی و نشاط‌ آور دارد و با مصرف آن، غلظت خون كاهش پیدا می‌كند، لذا می‌توان پرتقال را محافظ سیستم عروقی به ‌حساب آورد.
اگر آب پرتقال بدون پوست كندن میوه تهیه شود اثر مفیدتری دارد. آب پرتقال نوشابه‌ای مفرح و با خاصیت مدر و دارای اثر ضد سم است و مقاومت محیطی بدن را زیاد می‌كند.
افرادی كه چاق هستند، اگر رژیم پرتقال بگیرند، در رفع چاقی بسیار موثر است. در این رژیم باید چند روز پرتقال بخورند.
پرتقال و لیمو

برای معالجه چاقی و گرفتن رژیم لاغری، یك عدد پرتقال و 3 عدد لیمو را به برش‌های نازكی ببرید و آن را مدت 10 دقیقه در نیم لیتر آب بجوشانید. 2 قاشق سوپ‌خوری عسل را به آن اضافه كنید و دوباره 5 دقیقه آن را بجوشانید. بعد آن را صاف و بگذارید سرد شود و هر روز 3 استكان كوچك از آن را میل كنید.


لیمو

تاثیر لیمو ترش بر ریزش مو

شاید ترشی زیاد این میوه طلایی باعث شده شما کمتر به فکر خوردن آن بیفتید، چه برسد به این که بخواهید آن را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید. در این صورت باید بگویم شما خود را از یکی از بزرگ ترین مواهب خدایی محروم کرده اید.
لیمو ترش از نظر طب سنتی دارای انرژی های زیادی است و از این رو آن را برای درمان انواع بیماری های مفصلی مثل پا درد و زانو درد؛ امراض گوارشی مثل: تهوع و استفراغ؛ امراض تنفسی مانند آبریزش بینی و همچنین آب ریزش چشم، ضعف قوه بینایی ، سرگیجه و امراض پوستی و خصوصاً ریزش مو به کار برده اند.
در این نوشتار سعی می کنیم با استفاده از لیمو ترش به شما یاد دهیم که چگونه مانع ریزش موی خود بشویم. بنابراین کافی است قبل از استحمام میزان شامپوی مصرفی خود را در یک لیوان بریزید و درست معادل همین مقدار به آن آب لیمو ترش تازه اضافه کنید.
سپس آن را هم زده، مخلوط کرده و به مدت 2 ساعت در یخچال بگذراید. پس از گذشت همین زمان می توانید از این شامپو معطر به عطر لیمو ترش، برای شستن موهای خود استفاده کنید.
توجه کنید اگر دستورات فوق را دقیقاً اجرا نکنید، نباید توقع داشته باشید این مخلوط مانع ریزش مو شما شود.
تهیه و تنظیم: آویشن



مصرف لیموترش به همراه چای مفید است


چای محبوب‌ترین نوشیدنی ‌گرم درجهان است و روزانه حدود 2 میلیارد فنجان چای در سراسر جهان نوشیده می‌شود.
به‌ گفته متخصصان مصرف لیموترش به‌همراه چای خاصیت ضد سرطانی آن را دو برابر می‌كند که به دلیل افزایش خاصیت آنتی‌اكسیدانی است.
بیشترین دلیل علاقه ی افراد به نوشیدن چای، وجود ماده ی آرامش دهنده در آن به نام كافئین است. برگ این گیاه حدود چهار درصد كافئین دارد و این میزان در یك فنجان چای به 40 میلی‌گرم می‌رسد.
مصرف ‌لیموترش و دارچین‌ همراه‌ چای مفید است و مصرف این ‌مواد همراه ‌با چای، خاصیت آنتی‌اكسیدانی آن را چند برابر می‌كنند.
در عین‌حال چای حاوی اسید آمینه، كربوهیدرات، یون‌های معدنی و تركیبات پلی‌فنول كه موجب رنگ قرمز در آن می‌شود، است.
اثر هوشیاركننده قهوه بیش از چای است، اما مدت هوشیاركنندگی چای طولانی تر است. به طوری كه نوشیدن سه فنجان چای در صبح، ظهر و عصر می‌تواند هوشیاری یك روز را تامین كند.
نوشیدن چای را به دلیل حفظ هوشیاری به همه افراد می توان توصیه كرد. البته نباید در مصرف چای و به خصوص قهوه زیاده روی کرد، زیرا باعث ایجاد کم خوابی در فرد و حالت استرس می شود که به دلیل کافئین موجود در آن است.
دكتر حسن پیام- متخصص تغذیه

لیمو بخورید به صد دلیل!

1- معالجه ی آنژین با لیمو:

برای شستشوی حلق و حنجره از لیمو کمک بگیرید. کمی آب لیمو و آب مقطر را مخلوط کرده و هر یک ساعت یک بار آن را قرقره کنید.

2- معالجه ی زخم و خراش‌های سطحی پوست با لیمو:

به جای آب اکسیژنه برای شستشوی زخم و خراش‌های سطحی پوست، می‌ توانید آب ‌‌لیمو را بگیرید و دو برابر به آن آب بیفزایید و با آن زخم‌ها و خراش‌های سحطی پوست را بشویید.

3- درمان اختلالات هاضمه با لیمو:

در تمام مواردی که اختلال هاضمه به‌ وجود می ‌آید از قبیل: دل به هم‌ خوردگی و نفخ شکم، معالجه با لیمو تجویز شده است.
در این مورد دو عدد لیمو را با پوست و هسته برش بزنید و آن را در یک لیتر آب داغ، 2- 1 ساعت خیس کنید، بعد فشرده و آب آن را با قند یا شکر شیرین کرده و هر روز یک لیوان بنوشید.

4- درمان و خونریزی لثه‌ها:

یک قطعه پنبه را در لیوانی که محتوی آب لیمو است فرو کرده و روزی دو بار (صبح و شب) آن را به لثه‌های خود بمالید و با انگشتان خود ماساژ دهید، ولی مواظب باشید آب لیمو به دندان‌های شما نرسد.

5- معالجه ی میگرن و سردرد:

وقتی میگرن و سردرد دارید، در یک فنجان قهوه یا چای غلیظ یک برش لیمو بیندازید و بنوشید. مصرف آن موجب تسکین درد و میگرن می ‌شود.

6- رفع سرگیجه و دل ‌شوره:

استفاده از لیموترش سرگیجه را رفع می ‌نماید. همچنین اگر لیمو با کمی عسل خورده شود، باعث آرامش شده و دل ‌شوره را برطرف می‌ کند.

7- معالجه ی سکسکه:

گذاشتن یخ و لیمو روی زبان سکسکه را درمان می کند.
در نهایت اینکه تب و گریپ را هم می‌ توان با لیمو درمان یا مهار نمود.
منبع: دنیای سلامت- 19

*مطالب مرتبط در این سایت:

- مصرف لیموترش به همراه چای مفید است- لیمو ترش

ليمو شيرين
ليمو؛ هم ترش و هم شيرين

ليمو شيرين و معده 

مصرف ليمو شيرين براي مبتلايان به درد معده و ورم معده بر خلاف تصور عموم، مفيد است و مصرف روزانه يک عدد آن در اين افراد ضروري است.
دکتر مسعود کيمياگر متخصص تغذيه مي گويد: ليموشيرين اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار گيرد، طعم آن تلخ مي‌ شود که علت اصلي آن ليمونين و نارنجين موجود در اين ميوه هستند که با اکسيژن هوا ترکيب شده و باعث تلخي آن مي ‌شوند.
در طب سنتي از ليمو شيرين به عنوان ميوه ‌اي خنک و مفيد در رفع التهاب و تشنگي نام برده مي شود.
مزيت ليمو شيرين در مقايسه با پرتقال در اين است که با کالري کمتري نسبت به پرتقال، همان مقدار ويتامين را به بدن مي ‌رساند.
ويتامين موجود در ليمو شيرين ماده اي پيشگيري کننده در سرطان است و براي مبتلايان به ناراحتي معده مفيد است؛ معمولا توصيه پزشکان به افراد مبتلا به زخم و ورم معده و يا ساير بيماري ‌هاي گوارشي، قطع مصرف هر گونه ميوه و سبزيجات خام است. زيرا به علت افت کارايي معده، اين افراد توانايي هضم فيبر موجود در اين مواد را ندارند و متعاقب مصرف ميوه و سبزي خام، دچار درد معده ي شديد مي ‌شوند. اما بررسي ‌هاي مکرر نشان مي دهد مصرف ليمو شيرين نه تنها براي افراد مبتلا به معده درد مُضر نيست بلکه به ترميم هر چه سريع‌ تر معده نيز کمک مي‌ کند و مصرف روزانه يک عدد ليمو شيرين در مبتلايان به ناراحتي معده ضروري است.
ليمو ترش

ليموترش و سرگيجه

ليمو ترش سرگيجه را رفع مي ‌کند و اگر با کمي عسل مصرف شود، موجب آرامش مي‌ شود و دلشوره را بر طرف مي ‌کند.
مرتضي صفوي متخصص تغذيه مي گويد: ليموترش سرشار از ويتامين C و پتاسيم است و از بيماري اسکوربوت جلوگيري مي ‌کند.
قندها، پلي ساکاريد، اسيد‌هاي عالي، چربي، کاراتنوئيد‌ها، ويتامين ‌هاي A، B1، B2، B3، مواد معدني، فلاونوئيد‌ها، ليمونوئيد‌ها و اسانس از ترکيبات موجود در آب ليمو است.
مهم ‌ترين اسيد‌هاي عالي ليمو ترش اسيد‌سيتريک است که 10 درصد آب ليمو را تشکيل مي ‌دهد و همچنين 2 درصد سيترات کلسيم و پتاسيم در آب ليمو وجود دارد.
ليمو ترش:
* از خون ريزي جلوگيري مي ‌کند،
* موجب افزايش مقاومت بدن مي ‌شود،
* از عفونت‌ ها جلوگيري مي ‌کند،
* براي قرقره کردن گلو مناسب است،
* آنتي ‌اکسيداني قوي دارد.
نقش ويتامين C در بدن خنثي کردن نيتروزامين ‌ها است و پکتين موجود در ليمو ترش موجب کاهش کلسترول بد خون مي ‌شود که براي بيماران قلبي و عروقي و کم کردن عوارض بيماري بسيار مفيد است.
منابع:
ايسنا

من انار هستم

یکی از رسومات شب یلدا خوردن انار گلپرزده می باشد ، بهتراست این میوه بهشتی را بیشتر بشناسیم :
میوه بهشتى هستم، و یك دنیا خاصیت دارم.
زادگاهم ایران است .
بهترین موقع خوردن من صبح زود است .
رب من ، غم و غصه را از دل مى برد.
شیرین مرا، براى رفع سینه درد و سرفه میل كنید...

اسم من انار است ، و گاهى نار مى گویند. از من در قرآن مجید تعریف شده است . زادگاه اولیه من ایران مى باشد، ولى امروزه در بسیارى از كشورها كاشته مى شوم . طعم من گاهى ترش ، گاهى شیرین و گاهى ملس است . در اثر تربیت یك نوع انار بى هسته وجود دارد كه پوست مغز و دانه هاى آن نرم و لطیف مى باشد. نوع شیرین من براى سینه و ریه نافع است ، ولى نوع ترش ‍ ما سینه را خشك مى كند، و براى مبتلایان به درد سینه و سرفه خوب نیست ، براى آنهایى كه جگرشان گرم است ، هیچ میوه اى مناسب تر از نوع ترش ما نیست .
ما تا بخواهید سرشار از ویتامین هاىA , B , C , E هستیم و به قدرى آهن و فلزات مفید دیگر داریم كه هضم ما را سنگین كرده ، و كمى نفاخ به نظر مى رسیم ، ولى این سنگینى و نفخ از نوع سایر میوه ها نیست ، و به زودى پراكنده مى شود و یكى دیگر از مشخصات ما این است كه آب ما سنگین تر از خوردن دانه هاى ما با هسته است ، چون مغز هسته ى دانه هاى ما خود كمى پائین است ، و پوست سخت آن روده ها را جارو مى كند، آب میوه ى من داراى قند - تانن و یك ماده ى مفید به نام كره ماناتین است كه از دوستان كبد بوده ، و آن را پاك و در نتیجه رنگ رخساره را باز مى نماید، من به علت داشتن ویتامین هاى آ به رشد اطفال كمك مى كنم . به علت داشتن انواع ویتامینB اعصاب را تقویت كرده ، آنها را محكم و شك و دودلى را از بین مى برم ، به علت داشتن ویتامین B6ضد استفراغ بوده ، و درمان ویار زنان باردار هستم .

اگر خانمى هنگام آبستنى از من ، یا رب من زیاد بخورد، بزرگ ترین خدمت را به فرزند آینده خود كرده است ، زیرا من علاوه بر جلوگیرى از ویار و تقویت مادر و فرزند، به رشد آینده طفل هم كمك خواهم نمود. من به علت داشتن آهن و ویتامین هاى لازم ، خون ساز بوده و آن را اصلاح مى نمایم .
بهترین موقع خوردن من صبح ناشتا است . در موقع خوردن به من گلپر بزنید علاوه بر بوى مطبوع به هضم من هم كمك خواهد كرد.
من درمان اسهال هم هستم . دانه هاى میوه ى جنگلى من كه به ناردان معروف است ، در معالجه  اسهال شهرت فراوان دارد.
رب من بهترین چاشنى براى فسنجان و خورش بامیه - آش انار و خوراك هاى دیگر است ، و به علت داشتن تانن و آهن ، رنگ آن ها را سیاه مى كند.
اگر این رب را با عسل مخلوط كنید، براى معالجه زخم بینى و بثورات جلدى مصرف آن از خارج مفید است .
خوردن آب میوه شیرین من با شكر و نشاسته براى معالجه سینه درد و سرفه توصیه شده است و مرا در موقع یرقان نیز تجویز كرده اند، و براى اصلاح سپرز نیز سودبخش مى باشم .
نگاه به دل پر خون من نكنید، تمام قسمت هاى درخت من مفیدند. پوست میوه - پوست ساقه و پوست ریشه من مصارف صنعتى و درمانى دارند و از گل من هم مى توان استفاده كرد.
پوست میوه ى من در رنگرزى و چرم سازى از قدیم به كار مى رفت ، و بهترین قالى هاى ایران را با آن رنگ مى كردند.
مزمزه و نگاهداشتن آب میوه ترش من در دهان ، برفك و جوش هاى دهان را پاك مى كند و لثه را محكم مى نماید. میوه ترش من براى مبتلایان به زخم معده و روده خوب نیست و براى سرد مزاجان زیان بخش است ، و جاذبه كبد را كم مى كند، ولى در عوض میوه هاى شیرین و ملس من ، صفرا بر بوده و معده و كبد را تقویت كرده ، و درمان تب هاى صفراوى و یرقان و امراض جلدى است .
رب من جهت رفع خمارى مفید بوده ، و غم و غصه را تسكین مى دهد.
ناردان قابض تر از دانه هاى ما بوده ، جوشانده آن جهت محكم شدن لثه نافع تر است. جوشانده گل ما نیز جهت پیوره و خونریزى لثه تجویز شده است .


انار و آب آن

تاثیر آب انار در رفع مواد سمی بدن

مصرف آب انار در از بین بردن رادیكال‌های آزاد سمی در بدن موثر است.
گروهی از پژوهشگران دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی بیرجند، خواص آنتی اكسیدانی آب انار را در خنثی كردن رادیكال‌های آزاد بدن با 9 آب میوه تجاری مقایسه كردند.
بر اساس این بررسی كه نتایج آن در مجله علمی دانشگاه علوم پزشكی بیرجند منتشر شد، در میان این آب میوه ها، آب انار بیشترین ظرفیت آنتی اكسیدانی را برای مهار یا خنثی سازی رادیكال‌های آزاد، به میزان 96 درصد داراست.
این بررسی همچنین نشان می‌د‌هد، آب انار در جلوگیری از تخریب گلبول‌های قرمز خون یا همولیز نیز موثر است.
به گفته پژوهشگران با توجه به این بررسی آب انار آثار سودمندی در تقویت دستگاه دفاع آنتی اكسیدانی بدن دارد.
آمارها نشان می‌دهد، مصرف مناسب غذاها یا نوشیدنی‌های غنی از تركیبات آنتی اكسیدانی‌، میزان ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی - عروقی را كاهش می دهد.
رادیكال‌های آزاد موادی سمی هستند كه بر اثر واكنش‌های بدن ایجاد می‌شوند و مواد آنتی اكسیدان آن‌ها را از بین می‌برند.
روزنامه همشهری

فايده انار

انار
حضرت محمد (ص) فرموده اند: "هرکس انار بخورد، کينه و دشمني را از خود دور کرده است."
انار اولين بار در شرق ايران يافت شد و  بعد به هندوستان، آفريقا، چين، اروپا و آمريکا برده شد.
براي هزاران سال انار به عنوان گنجينه قدرت شناخته مي شد. انسان ها براي زيبا تر شدن از اين ميوه استفاده مي کردند. در مصر، مردگان را با انار دفن مي کردند.
در چين، هسته انار را شکر مي زنند و در جشن عروسي براي خوشبختي عروس و داماد آن را مي خورند.
انار جزوي از نشانه و سمبل نجابت در مردم اسپانيا است.
انار سمبل باروري و ازدواج است.
انار به عنوان رنگ براي پارچه استفاده مي شود.

حال 12 فايده مهم و اصلي انار را براي شما بيان مي کنيم.

1- انار و خاصيت آنتي اکسيداني
تحقيقات نشان داده است که انار 3 برابر چاي سبز، آنتي اکسيدان دارد. لازم به ذکر است که نقش آنتي اکسيدان ها، حفاظت از بدن در برابر استرس ها، آلودگي هاي شيميايي و ميکروبي، بيماري قلبي و سرطان هاست.
2- انار و قلب و عروق
آب انار جلوي تصلب شرايين و بيماري قلبي را مي گيرد.
انار، از کلسترول بد( LDL) در  برابر اکسيده شدن محافظت مي کند.
آب انار همانند آسپيرين عمل مي کند.
انار
آب انار از به هم پيوستن پلاکت هاي خوني جلوگيري مي کند، پس مانع از لخته شدن خون مي گردد.
انار موجب کاهش فشار خون بالا مي گردد.
آب انار باعث کاهش چربي خون مي شود.
تحقيقات نشان داده است که اگر روزي سه چهارم ليوان آب انار بنوشيد و اين کار را مدت 3 ماه انجام دهيد، مقدار اکسيژن بيشتري به قلب مي رود و باعث سلامتي قلب مي شود.
آب انار، جلوي تخريبات DNA و بيماري هاي حاصل از تخريب آن را مي گيرد.
3- انار و سرطان
آب انار به کاهش خطر سرطان پستان کمک مي کند.
انار از سرطان پروستات جلوگيري مي کند و يا رشد آن را آهسته مي کند.
از سرطان پوست نيز جلوگيري مي کند.
4- انار و ديابت
قند موجود در آب انار همانند قند موجود در آب ديگر ميوه ها است. از اين نظر بيماران مبتلا به ديابت بايد در مصرف آن احتياط کنند و در اين مورد با پزشک خود مشورت کنند.
5- انار و کليه
انار، از بي نظمي و اختلال در کار کليه ها مي کاهد و به طور کلي ادرارآور است.
6- انار و بيماري آلزايمر
افرادي که در هفته 2 ليوان يا بيشتر آب انار مي نوشند، احتمال پيشرفت و بروز آلزايمر در آن ها نسبت به افرادي که در هفته نصف ليوان آب انار مصرف مي کنند، 76 درصد کمتر است.
7- انار و بيماري هاي عفوني
دانه هاي انار
انار از تعداد کرم هاي روده مي کاهد.
در هنگام تب، به بيمار، انار يا آب آن را بدهيد، چرا که در رفع تشنگي بسيار مفيد است.
انار براي گلودرد بسيار مفيد است.
شمايي که سرما مي خوريد، آب انار براي شما دواست.
با نوشيدن آب انار، بيماري هاي عفوني را از بدن دور کنيد.
8- انار و پوست
هسته انار از پيرشدن پوست جلوگيري مي کند.
اگر مي خواهيد جوان بمانيد، انار مصرف کنيد، زيرا خوردن انار باعث مي شود که 6 سال جوان تر به نظر آييد.
9- انار و گوش و چشم و دندان و صدا
انار و عسل براي گوش درد مفيد است.
انار و آب انار براي بهبود بينايي و جلوگيري از ضعيف شدن چشم خوب است.
انار از خرابي دندان و لثه جلوگيري مي کند.
آب انار براي صداي گرفته و خشن مفيد است.
10- انار و بارداري
مادران باردار روزانه نصف ليوان آب انار مصرف کنند تا از زود به دنيا آمدن و از صدمات مغزي در نوزاد خود جلوگيري کنند.
انار منبع خوب ويتامين هاي A ، E، C، B3 و  اسيد فوليک، پتاسيم و فيبر است.
يک ليوان آب انار، 40 درصد ويتامين C مورد نياز روزانه بدن را فراهم مي کند. 
11- انار و يائسگي
انار موجب کاستن استرس و پريشاني ناشي از يائسگي مي گردد.
12- انار و کاهش وزن
انار موجب هضم بهتر مواد غذايي مي گردد.
آب انار براي بهبود اشتها نيز مفيد است.
دقت کنيد که آب انار بدون شکر و فاقد فروکتوز( نوعي قند) براي کاهش وزن مفيد است.
شمايي که قصد کاهش وزن داريد، به جدول زير دقت کنيد:
يک واحد انار که معادل يک عدد انار متوسط يا 154 گرم انار است، مواد مغذي زير را دارد:

مواد مغذي موجود در انار
مقدار
آب
  124/69گرم
انرژي
105 کالري
پروتئين
1/46  گرم
فيبر
0/9  گرم
قند
25/52  گرم
0  ميلي گرم

آب انار تازه بهتر است يا آب انار پاستوريزه يا بسته بندي شده در پلاستيک؟

آب انار تازه که خود فرد مي گيرد، بسيار بهتر از آب انار پاستوريزه است. آب انار واقعي داراي ويتامين و املاح است. آب انار حدود 16 درصد نياز فرد به ويتامين C را تامين مي کند و همچنين منبع خوب ويتامين B5 ، پتاسيم و آنتي اکسيدان است.
حرارت زياد در حين پاستوريزه کردن، موجب از بين رفتن مقداري از مواد مغذي موجود در انار مي شود.
خوشبختانه امروزه، همه ي ما از مضرات نگه داري مواد در ظروف پلاستيکي آگاه هستيم. قوطي پلاستيکي، مواد شيميايي را به محتويات داخل قوطي تزريق مي کند که اين مواد براي سلامتي خطرناک است.
به جاي داروهاي شيميايي براي سلامت قلب بهتر نيست که از اين ميوه گرانبها استفاده کنيم؟
به راستي مي توانيم سلامتي و خوشحالي خود را با انار تضمين کنيم.
پس بياييد از هم اکنون انار را جزو برنامه غذايي روزانه ي خود قرار دهيم.
مريم سجادپور- کارشناس تغذيه

با پشتیبانی Blogger.
Accessories

Followers

امار گیر

از ما خرید کنید و با ما باشید.

Categories

* به * (1) * دردهای عضلانی (1) * زالزالک * (1) * سیب * (1) 12 فايده مهم انار (1) آلبالو ؛ خوش مزه، زیبا، مفید (1) آلبالو برای بی ‌خوابی مفید است (2) ارزش غذایی البالو (1) اعضای این خانواده را بخورید (1) افزایش نیرو در مردان (1) انواع توت (1) انواع توت و تاثیر آنها بر سلامتی بدن (1) بهترین میوه برای درمان چاقی (1) پرتقال (1) پرتقال و حفظ سلامتی ما (1) تاثیر آب انار در رفع مواد سمی بدن (1) تاثیر اب پرتقال بر فشار خون (1) تاثیر انار در دفع سم (1) تاثیر پرتقال در حفظ سلامتی (1) تاثیر توت (1) تاثیر توت در سلامتی بدن (1) تاثیر لیمو ترش بر ریزش مو (1) تاثیر لیموشیرین * معده (1) تاثیر مرکبات * اب مروارید (1) تاثیرات موز (1) تركیب پرتقال (1) ترکیبات موز (1) توت سفید و فواید آن (1) جلوگیری از پیری زودرس (1) جلوگیری از ریزش مو (1) جلوگیری از سکته قلبی (1) چای لیمو (1) حتی دانه انار هم مفید است (1) حفظ سلامتی (1) خواص اب انار (1) خواص انار (1) خواص توت سفید (1) خواص دارویی سیب (1) خواص دانه انار (1) خواص درمانی البالو (1) خواص درماني به (1) خواص درمانی گیلاس (2) خواص درمانی لیمو (1) خواص درمنی گریپ فروت (1) خواص رُب انار (1) خواص زالزالک (1) خواص سركه سيب (1) خواص سیب (1) خواص موز (1) خوردن مرکبات (1) درمان بی خوابی (1) درمان بیماری کبد با گیلاس و آلبالو (1) درمان چاقی (1) درمان درد معده (1) درمان درد معده با موز (1) درمان سرگیجه (1) دشمنی بر علیه سرطان (1) زالزالک و خواص مفید آن(hawthorn) (1) سیب (1) فایده البالو (1) فايده انار (1) فايده ي خربزه درختي (1) فواید اب البالو (1) فواید توت سفید (1) فواید روغن دانه انار (Pomegranate seed oil) (1) فواید قره قات،خواص قره قات (1) فواید لیمو (1) قره قات ؛ ضد میکروبی قوی (1) کاهش افسردگی با خوردن موز (1) گریپ فروت (1) گیلاس (1) گیلاس و خواص آن (1) لیمو بخورید به صد دلیل (1) ليمو؛ هم ترش و هم شيرين (1) مشکلات گوارشی (1) مصرف لیموترش به همراه چای مفید است (1) من انار هستم (1) موز کاملا رسیده بهتر است (1) موز؛ کاهش دهنده فشار خون بالا (1) مهمترین اثرات قره قات (1) میوه زیبا و خوشمزه (1)

برچسب ها

* به * (1) * دردهای عضلانی (1) * زالزالک * (1) * سیب * (1) 12 فايده مهم انار (1) آلبالو ؛ خوش مزه، زیبا، مفید (1) آلبالو برای بی ‌خوابی مفید است (2) ارزش غذایی البالو (1) اعضای این خانواده را بخورید (1) افزایش نیرو در مردان (1) انواع توت (1) انواع توت و تاثیر آنها بر سلامتی بدن (1) بهترین میوه برای درمان چاقی (1) پرتقال (1) پرتقال و حفظ سلامتی ما (1) تاثیر آب انار در رفع مواد سمی بدن (1) تاثیر اب پرتقال بر فشار خون (1) تاثیر انار در دفع سم (1) تاثیر پرتقال در حفظ سلامتی (1) تاثیر توت (1) تاثیر توت در سلامتی بدن (1) تاثیر لیمو ترش بر ریزش مو (1) تاثیر لیموشیرین * معده (1) تاثیر مرکبات * اب مروارید (1) تاثیرات موز (1) تركیب پرتقال (1) ترکیبات موز (1) توت سفید و فواید آن (1) جلوگیری از پیری زودرس (1) جلوگیری از ریزش مو (1) جلوگیری از سکته قلبی (1) چای لیمو (1) حتی دانه انار هم مفید است (1) حفظ سلامتی (1) خواص اب انار (1) خواص انار (1) خواص توت سفید (1) خواص دارویی سیب (1) خواص دانه انار (1) خواص درمانی البالو (1) خواص درماني به (1) خواص درمانی گیلاس (2) خواص درمانی لیمو (1) خواص درمنی گریپ فروت (1) خواص رُب انار (1) خواص زالزالک (1) خواص سركه سيب (1) خواص سیب (1) خواص موز (1) خوردن مرکبات (1) درمان بی خوابی (1) درمان بیماری کبد با گیلاس و آلبالو (1) درمان چاقی (1) درمان درد معده (1) درمان درد معده با موز (1) درمان سرگیجه (1) دشمنی بر علیه سرطان (1) زالزالک و خواص مفید آن(hawthorn) (1) سیب (1) فایده البالو (1) فايده انار (1) فايده ي خربزه درختي (1) فواید اب البالو (1) فواید توت سفید (1) فواید روغن دانه انار (Pomegranate seed oil) (1) فواید قره قات،خواص قره قات (1) فواید لیمو (1) قره قات ؛ ضد میکروبی قوی (1) کاهش افسردگی با خوردن موز (1) گریپ فروت (1) گیلاس (1) گیلاس و خواص آن (1) لیمو بخورید به صد دلیل (1) ليمو؛ هم ترش و هم شيرين (1) مشکلات گوارشی (1) مصرف لیموترش به همراه چای مفید است (1) من انار هستم (1) موز کاملا رسیده بهتر است (1) موز؛ کاهش دهنده فشار خون بالا (1) مهمترین اثرات قره قات (1) میوه زیبا و خوشمزه (1)